Kauppakassi-palvelun käyttö on kymmenkertaistunut Mestarin Herkussa

Kauppakassi-palvelussa ruoat kerätään valmiiksi.

Mestarin Herkun Kauppakassi-palvelu auttaa viikoittain satoja perheitä ruokaostosten tekemisessä. Sen rinnalla toimii jo vuosikymmeniä ikäihmisiä auttanut tilauspalvelu.

Mestarin Herkulla on Osuuskauppa Keskimaan pisin historia ruokaostosten keräilemisessä ja toimittamisessa koteihin. Apulaismyymäläpäällikkö Elisa Arkivuo kertoo tilauspalvelun olleen käytössä jo vuonna 1988.

– Tuolloin meillä oli kahden henkilön tiimi, joka otti asiakkaiden ostoslistoja puhelimessa vastaan pienessä vanerikopissa myymälän takatiloissa. Muistan sen itsekin, kun olen samaisessa kopissa istunut ja vastaanottanut tilauksia. 2000-luvun alussa kokeilimme ensimmäisen kerran ruoan sähköistä verkkokauppaa, mutta silloin se ei vielä ottanut tuulta alleen, Arkivuo muistelee.

Foodie.fi-palvelun kautta toimiva Kauppakassi aloitettiin tilauspalvelutoiminnan rinnalla vuonna 2015 ja sillä on ollut oma vakituinen käyttäjäkuntansa. Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen myötä Kauppakassin käyttö on yli kymmenkertaistunut muutamassa viikossa.

– Saimme juuri viimeisteltyä kuukausia kestäneen remonttimme ja sen jälkeen olemme jatkaneet täydellä vauhdilla jälleen kohti uutta. ”Uusi normaali” tarkoittaa sitä, että myymälässämme on arkisin 16–20 henkilöä pelkästään keräilijöinä ja lisäksi vähintään kaksi henkilöä puhelinpalvelussa. Lauantaisin keräilijöitä on tässä vaiheessa seitsemän.

– Tällä porukalla saamme viikoittain toimitettua noin 1000 tilausta joko Kauppakassin tai tilauspalvelun kautta. Meillä on myös mahdollisuus kasvattaa kapasiteettiä entisestään, Arkivuo kertoo.

Mestarin Herkun oman noin sadan henkilön tiimin lisäksi myymälässä työskentelee tällä hetkellä 14 henkilöä Osuuskauppa Keskimaan ravintoloista, hotelleista, Sokokselta ja ABC-liikennemyymälöistä.

– Vierailevina, erittäin tervetulleina tähtinä meillä on osaajia Rossoista, hotelli Alexandrasta, Seppälän Hesburgerista, Frans & Sandrasta ja Revolutionista. Tulevien viikkojen aikana heitä todennäköisesti tulee mukaan vielä lisää.

Kauppakassin lisäksi käytössä tilauspalvelu laskutustileineen

Mestarin Herkun tilauspalvelu palvelee ensisijaisesti ikäihmisiä. Tilaukset saapuvat joko vanhuksilta, heidän omaisiltaan tai vaikkapa kotihoidon työntekijöiltä ja ruoan maksaminen tapahtuu etukäteen luodun Keskimaan laskutustilin kautta.

Koronatilanteen myötä Osuuskauppa Keskimaa päätti avata yli 70-vuotiaille laskutustiliasiakkuuksia vuoden 2020 loppuun saakka, jotta riskiryhmien ruokahuolto pyritään varmistamaan. Uusia laskutustilejä onkin perustettu maalis- ja huhtikuun aikana runsaasti – Mestarin Herkussa kymmenittäin.

– Laskutustilihakemuksia tuli paljon, kun korona-aalto iski Suomeen. S-ryhmä toimi upeasti käsittelemällä hakemukset ennätysnopeasti, eikä ihmisten tarvinnut odottaa päiväkausia vaan pystyimme auttamaan heitä selviämään arjesta. Laskutustilin kautta tuotteita ja ruokaa voi tilata sähköpostitse tai puhelimitse ja lasku lähetetään kotiosoitteeseen kuukausittain.

Kauppakassi-palvelun käyttö on kymmenkertaistunut
Mestarin Herkussa on arkisin 16–20 henkilöä pelkästään keräilijöinä ja lisäksi vähintään kaksi henkilöä puhelinpalvelussa.

Ostokset kerätään valmiiksi noutoa tai kuljetusta varten

Kauppakassi-palvelussa asiakas valitsee tuotteensa Foodie.fistä löytyvästä Mestarin Herkun runsaasta valikoimasta. Parhaillaan on lisäksi menossa selvitys Mestarin Keittiön valmiiden ruoka-annosten lisäämisestä verkkokaupan valikoimaan.

– Kun asiakas viimeistelee tilauksensa netissä, saamme siitä tiedon järjestelmäämme. Keräilijämme on koulutettu työhön ja he valitsevat ostoskoriin vain parasta – tuoreita tuotteita, joissa on mahdollisimman pitkä käyttöaika. Jos jokin tuote on tilapäisesti loppunut, se korvataan vastaavalla tuotteella. Tarpeen mukaan keräilijä myös soittaa asiakkaalle, jotta tuotteet ovat varmasti toivotunlaisia.

Foodie.fi-palvelussa ostoksille valitaan joko nouto myymälästä tiettynä ajankohtana tai kuljetus kotiin. Mestarin Herkun Kauppakassin kuljetuskumppanina on paikallinen 014-Kuljetus Oy, joka kuljettaa tällä hetkellä kuudella pakettiautolla pelkästään Mestarin Herkun ostoksia.

– Kauppakassin ostokset voi maksaa joko verkkokaupassa, noutamisen yhteydessä kassallamme tai kotiinkuljetuksen yhteydessä pankki- tai luottokortilla kuljettajan mukana olevaan maksupäätteeseen. Asiakasomistajat saavat luonnollisesti bonukset tavalliseen tapaan, Arkivuo kertoo.

Ruoan toimitus vaatii myös myymälältä paljon

Ruoan keräileminen ja toimittaminen joko ikäihmisten tilauspalvelun tai Kauppakassi-palvelun kautta vaativat myös Mestarin Herkun myymälän takatiloilta paljon. Harva tulee ajatelleeksi niitä taustalla tapahtuvia yksityiskohtia, kun lähes jokainen tilaus on iso. Kyseessä ovat usein kotitalouden ruokaostokset joko viikoksi tai kahdeksi viikoksi.

– Saimme onneksi kevään remontin myötä käyttöömme uudet ja isommat kylmätilat sekä laajentuneen maitoterminaalin. Meidän on pitänyt keksiä ja ottaa käyttöön uusia toimintamalleja, miten satojen ostoskassien päivittäinen logistiikka toimii, jotta jokaisen tilauksen ostokset päätyvät oikeaan osoitteeseen ja säilyvät oikeassa lämpötilassa.

– Pystymme nostamaan tilausten määrä vielä isommaksikin. Olen valtavan kiitollinen siitä energiasta ja ilosta, jolla tätä työtä tehdään niin oman henkilökunnan kuin muista yksiköistä saamamme avun turvin, Elisa Arkivuo toteaa.

Kauppakassi-palvelussa ostokset voi hakea myymälästä tai tilata kotiin.
Mestarin Herkun Kauppakassi-palvelun ja ikäihmisten tilauspalvelun keräilijät valitsevat ostoskoriin vain tuoreita tuotteita, joissa on pitkä käyttöaika.

Näin tilaat ruokaostokset Mestarin Herkusta Foodie.fi-palvelun kautta

  • Avaa S-ryhmän ruoan verkkokauppapalvelu Foodie.fi ja valitse ensimmäisenä valikosta Mestarin Herkun valikoima, jotta voit valita myymälässä tarjolla olevat tuotteet.
  • Valitse toivomasi tuotteet ja niiden lukumäärä selaamalla Foodie.fin valikkoja. Tuotteet on ryhmitelty samalla logiikalla kuin myymälässäkin, esimerkiksi ”Kuivatuotteet”, ”Leivonta ja maustaminen”, ”Hygienia ja kosmetiikka”, ”Valmisruoka” ja ”Maito, juustot ja munat”.
  • Voit tarkastella ostoslistaasi painamalla oikeassa yläkulmassa sijaitsevaa ostoskärry-kuvaketta.
  • Kun ostoslistasi on valmis, viimeistele tilaus valitsemalla haluatko tuotteille kotiinkuljetuksen vai noudatko ne myymälästä.
  • Voit valita maksamisvaihtoehdoista joko maksun verkkokaupassa tilauksen lähetyksen yhteydessä, noudon yhteydessä kassoilla tai kotiinkuljetuksessa suoraan kuljettajan maksupäätteeseen.
  • Saat tilausvahvistuksen sähköpostiisi, josta ilmenee ostostesi kokonaissumma, mahdollisen ostosten noudon ajankohta tai vaihtoehtoisesti kuljetuksen ajankohta.
  • Voit myös soittaa Mestarin Herkun Kauppakassi-palveluun numeroon: 0100 850 90.

Näin luot itsellesi tai läheisellesi laskutustilin Mestarin Herkkuun

  • Laskutustilihakemus tulee täyttää, allekirjoittaa ja palauttaa Mestarin Herkkuun.
  • Tilin avaaminen ei edellytä henkilökohtaista käyntiä Mestarin Herkussa, vaan asian voi hoitaa myös esimerkiksi edunvalvoja, lähiomainen tai kodinhoitaja.
  • Laskutustilihakemuksen saa esimerkiksi Mestarin Herkun kassoilta tai sen voi tulostaa verkkolinkin kautta. Linkki sähköiseen hakemukseen.
  • Myönteisen luottopäätöksen jälkeen toimipaikka avaa asiakkuuden ja ilmoittaa pyydettäessä siitä suoraan asiakkaalle joko puhelimitse tai sähköpostitse.
X